Ładunki klejowe wolnowiążące
Ładunki klejowe wolnowiążące do wklejania kotew.
Charakterystyka i właściwości ładunków klejowych.
Ładunki klejowe zawierają dwa podstawowe składniki:
- masę klejową wykonaną na bazie żywicy poliestrowej,
- utwardzacz zawierający organiczny nadtlenek.
Masa klejowa wtłoczona jest do cylindrycznego opakowania wykonanego z folii poliamidowej. Wewnątrz, wzdłuż osi ładunku umieszczona jest ampułka szklana z katalizatorem.
Charakterystyka:
- Wytrzymałość - spoiwo klejowe cechuje się wyższą wytrzymałością niż stalowa kotew.
- Niezawodność – ładunki klejowe wiążą kotwę z górotworem w skrajnie trudnych warunkach technologicznych.
- Łatwość zastosowania – budowa ładunku pozwala na jego łatwe i bezpieczne umieszczenia w otworze. A użyta ampułka szklana w której znajduje się utwardzacz zapewnia jego rozprowadzenie w całej objętości ładunku.
Właściwości ładunków klejowych |
|
Parametry |
Wartości |
Typowe średnice [mm] |
22, 24 i 30 |
Typowe długości [mm] |
450 |
Czas żelowania 20 0C [s] |
120 - 600 |
Wytrzymałość na ściskanie po 24 godz. [MPa] nie mniej niż |
80 |
Siła wyrywająca wklejoną kotew [kN] nie mniej niż |
120 |
Zastosowanie.
Ładunki klejowe przeznaczone są do trwałego utwierdzenia stalowej żerdzi kotwiowej w górotworze i mają zastosowanie w wyrobiskach górniczych i przy budowie tuneli.
Nazwa i oznakowanie.
Do oznakowania ładunków klejowych zostały użyte symbole, które określają typ ładunku jego średnicę długość i czas wiązania. Przykładowe oznakowanie ładunku klejowego:
- W - oznacza ładunki klejowe wolnowiążące czas wiązania od 120 do 600 [s], (czas wiązania może być dopasowany pod potrzeby klienta)
- S - oznacza ładunki klejowe szybkowiążące czas wiązania od 40 do 120 [s], (czas wiązania może być dopasowany pod potrzeby klienta)
- M - oznacza ładunki klejowe do kotwienia mechanicznego są one uzbrojone w otoczkę żebrowaną (długi koszyk).
- R - oznacza ładunki klejowe do kotwienia ręcznego są uzbrojone w hamulec (krótki koszyk) zapobiegający ich wypadaniu z otworu w górotworze.
Symbol 24x450 pierwsza wartość określa nam odpowiednio średnicę ładunku ϕ 24[mm], druga jego długości 450[mm].
Ładunki klejowe są pakowane w kartony. Opisy na kartonach występują w dwóch kolorach zielonym i czerwonym. Kolor zielony mówi nam, że w opakowaniu znajdują się ładunki klejowe wolnowiążące. Kolor czerwony jest przypisany do ładunków klejowych szybkowiążących. Takie oznakowanie pozwala na proste i jednoznaczne rozróżnienie ładunków klejowych. Dodatkowo każdy ładunek jest uzbrojony w hamulec lub otoczką żebrowaną. Hamulce jak i otoczki żebrowane również występują w dwóch kolorach:
- zielonym dla ładunków klejowych wolnowiążących,
- czerwonym dla ładunków klejowych szybkowiążących.
Sposób aplikacji.
Ładunek klejowy umieszcza się w otworze ręcznie lub pneumatycznie. Proces kotwienia może się odbywać przy użyciu samojezdnych wozów wiercąco-kotwiących lub urządzeń ręcznych przeznaczonych do osadzania kotwi. Wprowadzany ruchem posuwisto-obrotowym pręt kotwi niszczy foliowe opakowanie ładunku klejowego, tłucze umieszczoną we wnętrzu ładunku szklaną ampułkę z utwardzaczem co pozwala na wymieszanie ze sobą składników. W wyniku zaistniałej reakcji powstaje spoiwo które w sposób trwały łączy stalową żerdź kotwi z górotworem.
Przeciwwskazania.
Zabrania się wbijania lub wciskania pręta kotwowego w otwór wypełniony ładunkami klejowymi.
Ładunków klejowych nie powinno się stosować w górotworze słabym, silnie spękanym, porowatym.
Bezpieczeństwo pracy.
Wszelkie prace związane z ładunkami klejowymi należy wykonywać w ubraniu roboczym i rękawicach ochronnych. Pracownicy zatrudnieni do osadzania w górotworze kotwi wklejanych powinni być dodatkowo wyposażeni w okulary ochronne. Szczegółowe informacje na bezpieczeństwa znajdują się w Karcie Charakterystyki.
Przechowywanie ładunków klejowych.
- Ładunki klejowe należy przechowywać w miejscach: suchych, przewiewnych i dobrze wentylowanych. Nie narażonych na działanie: promieni słonecznych, otwartego ognia i zaiskrzeń.
- Temperatura w miejscu przechowywania ładunków klejowych nie powinna przekraczać 5 ÷ 20 [oC].
- W kopalniach na dole ładunki klejowe należy składować w odległości nie mniejszej niż 50 [m] od rozdzielni elektrycznych, komór i punktów przeładunkowych paliw, składów materiałów wybuchowych, szybów wdechowych.
- Zabrania się prowadzenia prac spawalniczych lub używania otwartego ognia w odległości mniejszej niż 50 [m] od miejsc składowania ładunków klejowych.
- Miejsca przechowywania i składowania ładunków klejowych powinny być szczegółowo oznakowane w zakresie zagrożeń PPOŻ i BHP oraz zaopatrzone w sprzęt i środki gaśnicze (pianowe, proszkowe lub tzw. śniegowe na bazie dwutlenku węgla).
Okres gwarancji
Okres gwarancji dla ładunków przechowywanych zgodnie z zaleceniami wynosi 6 miesięcy.
Transport ładunków klejowych.
- Ładunki klejowe należy dostarczyć do miejsca przeznaczenia w oryginalnie zamkniętym opakowaniu w stanie nienaruszonym.
- Temperatura w czasie transportu ładunków klejowych nie powinna przekraczać 5 ÷ 20 [oC].
- Celem ograniczenia do minimum przypadków zniszczenia ładunków w czasie transportu zaleca się je dodatkowo pakować w odpowiednie skrzynie lub kontenery.
- Ładunki klejowe zaleca się transportować krytymi i przewiewnymi środkami transportu, tak aby nie były narażone na działanie promieni słonecznych i deszczu.
- W przypadku transportu ładunków umieszczonych w kartonach można je układać maksymalnie w 5 warstwach.
- Należy zachować szczególną ostrożność podczas przeładowywania paczek z ładunkami z jednego środka transportu na drugi, oraz w trakcie przekładania paczek w miejscu ich przechowywania.
Pierwsza pomoc.
W razie zabrudzenia klejem nieosłoniętej części ciała należy go natychmiast usunąć, a następnie miejsce to zmyć dokładnie wodą i mydłem, wysuszyć i nasmarować kremem ochronnym.
W przypadku kontaktu kleju z okiem należy delikatnie usunąć go sterylną gazą, a oko przy otwartej powiece intensywnie przepłukać dużą ilością czystej wody. Po tym zabiegu założyć opatrunek i udać się do lekarza.
Doradztwo techniczne.
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Górniczych zapewnia doradztwo techniczne w zakresie sprzedawanych produktów i technologii.